fooien HAL

• john

hoezo niet zeuren?

als ik met mijn vrouw 3 weken op een cruise ben, betaal ik 2 x 21 x $10 = $420 fooi!!!

dit vind ik erg overdreven.

voor die $420 kunnen wij in het voorjaar met z'n 2en een week naar turkije.

waar ze trouwens tevreden zijn met 2 euro fooi!

ik zag trouwens dat www.cruise.startkabel.nl weer in de lucht is en wordt ge-update sinds 2 jaar!

• Bernadette

Even een antwoord op de ( altijd prangende ) ‘fooienvraag’ van de Hal.

Wij zijn vrijdag teruggekomen van een transatlantische overtocht met de ‘Rotterdam’.

Fooien kun je zelf geven . Om het je niet makkelijk te maken moet je een formulier invullen met je persoonlijke gegevens , hutnummer en de reden dat je het fooien bedrag niet op rekening wil .Dit formulier moet door jezelf en de ‘chef ’achter de desk worden ondertekend en in het bijzijn van het personeel worden ingevuld. Dit formulier wordt alleen uitgereikt de een na laatste dag van de cruise!

Heb je al deze hobbels genomen , dan is de zaak geregeld.

• Peter Selie

Het 10 $ fooi per persoon… per dag afschrijven van je boord account is idd iets waar je vragen over kan hebben.

Het personeel bij de HAL staat op de “maandlijst” en krijgt dus van de reder een maandelijkse vergoeding ( bij de meeste reders is het anders en moet het personeel zonder salaris van de fooien leven )

Door die 10 $ per dag hebben ze een systeem kunnen creëren waardoor niet langer alleen het hutten personeel, de tafel bediening en de wijn obers profiteren van de “passagiers giften”

Deze manier is in mijn ogen zeker zo fair tegenover het onzichtbare personeel.

( denk aan de mensen die in de keuken staan, de wasserij, de matrozen en noem maar op…. die moeten ook hard werken en hun best doen om er niet uit te vliegen )

Ik heb er geen moeite mee dat ze voor zo`n systeem hebben gekozen en ik zal nooit voor reders kiezen die onder zuid amerikaanse vlaggen varen.

En dan nog….. ik ben 4 keer met de HAL op reis geweest……. en als ik dan zie / merk dat een cabin jongen / wijn ober / de vaste mensen die iedere dag de borden aan tafel brengen erg hun best doen dan zal ik ze nog steeds op de laatste avond een envelop geven met daarin wat dollars ondanks dat dat door dit systeem geen verwachting meer is.