MV CRISTAL****

• ConnyS

wij hebben met veel plezier in mei deze cruise gemaakt en het was in een woord: geweldig! We hadden een fijne groep medepassagiers en door de dagen heen ontmoette je elkaar telkens weer. En we hebben vrienden gemaakt, waar we mee gelachen,gepraat en gewinkeld hebben.Het maakte ons verblijf op de mv cristal tot een genoegen.

Istanbul was indrukwekkend. Met de tram kun je naar alle bezienswaardigheden reizen voor 70 eurocent p.p.

Wij verbleven in het 5 * hotel crown plaza. een chigue hotel met een goede ligging. op 5 minuten loopafstand kon je de tram nemen.

Maar….het 3 sterren Hotel lag erg gunstig temidden van alle bezienswaardigheden en in een gezellig turks straatje.

het is maar wat u wilt. Wilt u winkelen ga dan naar de grootste winkelstraat: de Istiklal cadessi. u gaat met de tram naar het eindpunt en daar neemt u de metro.Of anders neemt u de taxi en zegt dat u naar taksim wilt.

Aan boord van de mv.Cristal hadden we een mooie binnenhut. Niet erg groot , maar toch voldoende kastruimte en een fijne douche

wij verbleven op dek 4. Het zwembad is erg klein,maar je gaat toch elke dag van boord en kunt dan eventueel bij een strandje zonnen.

Alle eilanden zijn leuk om te bezoeken en hebben ieder hun eigen bezienswaardigheden.

Athene is ook een wereldstad en je komt tijd te kort.

Het eten aan boord was prima en 'savonds kun je in het restaurant uit eten gaan( je word op je wenken bediend). de all-in formule was erg duur geworden: 195 euro met alcohol en 109 euro zonder alcohol.voor kinderen geld een goedkoper tarief. je kunt niet voor 1 persoon boeken , want dit gaat per hut.

Wij hebben het wel gedaan , maar je haalt het er bijna niet uit. Goed overwegen dus!

Kortom, wij hebben de cruise-koorts gekregen en zullen zeker vaker een reis maken, misschien wel met onze nieuwe vrienden.

• dick en jenny sanderman

Hallo luitjes

Wij hebben deze cruisse gemaakt van 21 mei tot 31 mei

We hebben een super reis gehad

Van ons krijgt alles een 10

Een aanrader, : koop de drankjes af op de boot

All incluse is voor 7 dagen zonder alcohol 100 euro en met alcohol 195 euro

De excursies op de boot waren heel duur.

Wij hebben alles op eigen houtje gedaan door zelf een taxi te nemen

Vooral als je dit met zijn vieren kunt, is dit veel goedkoper

Vooral Santorini was een aanrader

In Istanbul lag het 3 sterren hotel veel gunstiger dan het 5 sterren hotel

en het was een keurig hotel

• Corine

Hallo dick en Jenny,

Leuk om te horen dat alles zo geweldig was. Wij vertrekken op 23 juli en hebben er erg veel zin in. Weten jullie of er aan boord ook nog wat wordt georganiseerd voor de jeugd. Wij gaan samen met onze zoon van 14 jaar en ben benieuwd of er voor hem ook het een en ander is te doen.

Hebben jullie nog dingen behalve Santorini, die je zeker ook nog moet doen. Zowel tijdens de cruise als in Istanbul zelf.

Ik hoor het wel.

Groetjes

• L.

Wij gaan 27 aug. een cruise maken met de Cristal, zijn er meer mensen die op deze datum gaan?

• Eric

Ze hebben als service voor de binnenhutters een kanaal op de TV waar je buitenbeelden ziet. Ergens in de buurt van de radar (bovenste dek) zit een camera in de mast die opnamen maakt die naar de TV op je hut gaan. Zo zie je iets van de omgeving voor je schip… bijvoorbeeld als je aan een kade ligt of er ook een ander schip ligt afgemeerd. Wij kwamen vandaag (21 augustus) terug van een combinatie van verblijf in een Turks resort(te Kacadasi waar we ook aan boord gingen) & cruise. Alles is heel goed bevallen. Het resort was al geweldig, maar de Cristal maakte onze reis af! Dit was de eerste cruise die we maakten, maar zeker niet de laatste. Overigens wel een kritische opmerking; wij leerden mensen kennen op het resort die in eerste instantie werden ‘verbannen’ naar dek 2. Ze zouden een buitenhut krijgen… en dat kregen ze ook; met een piepklein patrijspoortje… na een hoop gebel met BBI en gezeur bij de receptie van het schip (die in eerste instantie toezeggingen niet nakwam) kregen ze een betere hut. Maar, positief eindigend; zelf een prachtige reis gehad…!

• CLM

Deze cruise ziet er inderdaad leuk uit! Hij is nu ook in de aanbieding bij Stip, als ik de goede heb. Zie http://www.stipreizen.nl/ISPCR voor de aanbieding. Waar hebben jullie deze geboekt?

• Thera

Hallo

Dit is nog echt een mooie boot en niet zo groot

Verwacht er niet teveel van want in de avonden in de launges vond ik het erg tegenvallen

Maar verder een mooie vaarroute

Het eten is goed aan boord en ze hebben 1 buffet avond het chocolade buffet

In Istanbul was het eten echt slecht gewoon bedorven vis kreeg ik of vis die hol was van binnen ja dat is goed als je aan de lijn bent

Tip ga eten waar veel Turken ook gaan eten en als je treft zoals wij zie je in het weekend meteen de buikdanseressen en de Turken die overal muziek spelen op instrumenten die ik nog nooit gezien heb echt een mooie ervaring

Wij hadden een heel grote binnenhut was ook goed

groetjes thera

• foodlover

Ik heb alle berichten gelezen over deze cruise en allen positief. Toch heb ik nog een vraag.Stip reizen bied deze cruise voordelig aan incl. vliegreis amsterdam-Istanbul met Corendon. Hierover heb ik eigenlijk alleen maar negatieve gehoord. Mensen die 11 uur onderweg waren . En dit niet van een enkeling.Kan iemand mij hier iets meer over vertellen.

Ik wil deze reis heel graag boeken.

Groetjes Jeannine

• T.1964

Hoi hoi

Kun je de reis ook boeken zonder vlucht????

Anders even kijken op een andere site niet alleen stip reizen bieden deze cruise aan

Dit probleem is helaas vaker aan de orde bij meerdere rederijen

Zo heb ik 1 keer 8 uurtjes gewacht op een vlucht in Milaan

Nu let ik er op en boek meestal de vluchten apart

Het is veel voordeliger en ik kan zelf bepalen hoe lang ik moet wachten op de vlucht naar huis dus nooit 8 uurtjes meer

En ja dan vliegen wij een mooie tijd en dan staan er nog velen Nederlanders te wachten op de vlucht en die snappen het dan niet en worden kwaad

Jammer dat je voor de prijs die je betaald dit krijgt

groetjes thera

• foodlover

Hallo Thera

Bedankt voor de snelle reactie. Ik zoek het volgende week wel verder uit. Ga eerst carnaval vieren in Maastricht.

Jeannine