Hallo,
Ik wil de stemming niet bederven, maar er moet mij toch een opmerking van het hart over ziek worden. Overigens geldt dit niet alleen voor een transatlantische cruise, al ligt het daar wel enigzins gecompiceerder.
Iedereen ook gezonde personen kunnen plotseling ziek worden. Natuurlijk niet aan denken, maar wel van te voren voorzorgen nemen.
Echt een grote operatie uitvoeren wordt uiterst zelden op een cruiseschip gedaan. Men zal altijd trachten, door omvaren in de buurt van een bewoonde plek te komen, waarna helicopter evacuatie mogelijk is. De kosten hiervan zijn niet misselijk en worden vaak niet gedekt door de standaard verplichte ziektekosten verzekeraar. Ook een aanvullende extra ziektekosten verzekeraar vergoedt het vaak niet, of maar een deel. Op een van mijn cruises heb ik de volgende ervaring op gedaan, hetgeen aanleiding was om in het kader van mijn website het eea. nader te onderzoeken. Tijdens een cruise, waarbij een reizigster door ernstige ziekte plotseling van boord moest. Hierdoor moest het schip omvaren, om haar met een sloep naar een klein eiland te brengen. De betreffende persoon heeft nog een aantal uren in de heli moeten wachten, voordat deze vertrok, omdat er werd onderhandeld met de verzekeraar, of deze de kosten wel zou betalen en wie er garant voor de kosten stond.
Na thuiskomst heb ik een aantal grote reis/ziektekosten verzekeraars aangeschreven, met de vraag of helicopter transport vanaf een schip plus de extra kosten van het schip9omvaren etc.) waren gedekt. Een aantal reageerden niet en die het wel deden hadden vele “mitsen en maren”. Er was er maar 1 die bevestigde de kosten te zullen vergoeden, mits de juiste verzekering (dekking) was gekozen. Het lijkt me nuttig van te voren te informeren, of je verzekering deze hopelijk nooit voortkomende calamiteit, daadwerkelijk dekt. Kijk ook op pag. ‘nuttige tips van mijn site’. Voor alle duidelijkheid ik verkoop geen verzekeringen.
Doe er u voordeel mee!
Haco-www.nedcruise.info