Interessant artikel over boeken in de USA

• Ada

Op cruise-critics - een amerikaanse discussie site over cruises - las ik zojuist een artikel over problemen die australiers zouden hebben als zij een cruise in de USA boeken. Eigenlijk hetzelfde als nederlanders of andere europeanen in de USA boeken en geweigerd zouden worden door de cruiselines.

Volgens dat artikel zouden reserveringen geweigerd kunnen worden, maar zoiets schijnt zelden voor te komen.

Ook het geweigerd worden bij inchecken wordt als een “broodje aap”aangegeven, men schijnt er geen bewijzen voor te hebben.

Dus wie heeft zoiets persoonlijk en konkreet meegemaakt?

http://www.cruisecritic.com/news/news.cfm?ID=3847

• Bernadette*

Ha Ada

Bedankt voor de tip. Ik heb ook het idee dat het weigeren op de kade een ‘broodje aap verhaal ’. is. Onze agent ;B.Z. uit de USA ,heeft mij verteld dat dit niet voorkomt.

Hij zegt , dat wanneer mensen via een agent boeken , de agent te horen krijgt ofdat een klant geaccepteert wordt of niet. Ruim op tijd bij het boeken. Dus binnen een paar uur zou je weten ofdat de boeking doorgaat of niet.

Hij stelt dat het absoluut ‘ niet- amerikaans ’ is mensen op de kade te weigeren. Je zou dan de rederij een proces aan kunnen doen. En daar zijn ze heel huiverig voor ! Kortom: bangmakerij ;waarschijnlijk gevoed door mensen die daar weer belang bij hebben.

Ook ik ben nieuwsgierig naar een ervaringsdeskundige.

• T.1964

Ik kom net terug van een cruise en ja heb dit probleem even neergelegd bij een directeur van een groot reisbureau uit L.A.

Hij is al de dagen met ons opgetrokken en zat bij het eten ook bij ons

Hij vertelde dat hij verschillende contracten had o.a. bij MSC en de Holland Amerika line

Wat een gedoe allemaal in Nederland

Maar ik kan gewoon boeken bij hem dus ik ga het uit proberen wanneer ik een leuke cruise weer zie

En dan nog dat gedoe met die fooien aan boord pfff

Als een Amerikaan zegt ik betaal niet dan hoeft die dat ook echt niet te betalen want anders overschrijden ze de wet

Ook het water in de hut willen ze gratis en dat gebeurde in mijn laatste cruise ook niet dus die hebben flink geklaagd en hun gelijk ook gekregen

• Ada

Van een vrije handel is weinig over nu de meeste lijnen hun boekingskantoren (en vooral door de druk van de reisburo's) deze voorwaardes hebben ingevoerd.

Ik hoop nog steeds op een reactie van iemand die het zelf heeft meegemaakt, was er commentaar, werd men geweigerd of moest men bijbetalen zoals het verhaal zou gaan. Voor ons zit het er momenteel even niet in een cruise te boeken, misschien volgend jaar weer.

Een amerikaan zal meestal wel de fooien betalen, die zijn het gewend. Het zijn vaak de canadezen en europeanen die er moeilijk over doen.

Men zou er beter aan doen de naam fooien te wijzigen in verplicht bedieningsgeld of dergelijke. Probleem is dat het woord fooien te vrijblijvend is en veel personeel er qua salaris wel afhankelijk van is. Het in de prijs inbegrijpen schijnt wegens belastingredenen niet te kunnen, dat zou nog beter zijn.

Water is per maatschappij verschillend. Bij Orient Lines kreeg men vroeger een karaf water in de hut, ook zo bij celebrity. Zover ik gehoord heeft heeft men dat afgeschaft. Bij HAL was er de laatste jaren nooit gratis water.

Wij vonden het een prettig extra, zeker aangevuld met een bakje ijsklonten.

Helaas durven sommige lijnen US 3.- of zo voor een simpel flesje water te vragen, wat natuurlijk waanzinnig duur is voor water.

• T.1964

Helaas krijgt het personeel echt niets meer of we wel of geen fooien betalen

Daarom vind ik het prettig om een stuk zelf te geven en dat geeft echt voldoening

De fooien op de Trans Atlantische cruise vond ik erg hoog voor 2 personen 24 dollar per dag

En dan nog ik heb 3 dagen minder op de boot gezeten omdat ik niet in Miami de inscheping gedaan heb maar in new York

En dan moet je wel het volle pond betalen omdat het anders opeens niet kan

groetjes thera

• Ada

Ik ben het niet met je eens. Het personeel deelt in percentages uit de fooien pot, afhankelijk van de funktie. Hut- en bedieningspersoneel krijgt het meest, personeel achter de schermen minder. Ook die werken hard al zie je dat niet. Inderdaad kan je je afvragen of dat niet anders kan, maar het schijnt met belasting e.d. te maken te hebben. Jaren geleden had de HAL (als enige) een tijd fooien inkl., maar blijkbaar werkte dat niet en werd het weer afgeschaft.

Bij Celebrity krijg je een soort dankjewel bonnetje dat je aan die persoon geeft zodat hij weet dat je de fooien gegeven hebt.

Van de bediening bij HAL hoorden we dat ze de laatste avond al ingeseind waren wie de fooien hadden betaald (en dus ook wie dat van de rekening had laten afhalen e.d.)

Rechtstreeks aan personeel geven werkt niet altijd. Er zijn rederijen waar het personeel verplicht is dat bedrag alsnog in de pot te storten (er staat sanctie op als men dat niet doet) en dan wordt het alsnog verdeeld. Dus daardoor hebben ze uiteindelijk minder. Wel kan je eventueel een extra tip rechtstreeks geven.

Op een totaalcruisebedrag (toch snel honderden euros en meer) is die US$ 11.- per persoon per dag niet de faktoor om dit wel of niet te doen, men werkt er uiteindelijk keihard voor en maakt heel lange dagen.

Als je dat van tevoren voor jezelf meerekent bij het totaalbedrag is er weinig aan de hand. Je bent er over ingelicht, vaak al voor of bij de boeking, het komt neit als verrassing.

Ik neem aan dat jullie vrijwillig eerder van het schip gegaan zijn, dan weet je tevoren dat je geen korting e.d. krijgt.

• T.1964

Nee we zijn niet vrijwillig van het schip gegaan

Ik heb goede contacten aan boord en weet van hun dat het niet zo werkt zo als jij het te horen hebt gekregen jammer

Wat jij schrijft zou inderdaad goed zijn maar helaas

Het personeel heeft gewoon een vast inkomen en niet anders .dus geen extra van de fooien

En als ik dus zou weten dat het zo gedaan zou worden zou ik er niet over denken om het aan te passen

• HenkLo

Hoi T.1964, zou jij “cryptisch” de website van jouw L.A.agent door kunnen geven ?

Voor wat betreft de fooien ( bij HAL ) nog het volgende:

Toen de fooien nog ‘not required’ waren, kregen de bemanningsleden volgens contract een retourtje naar huis, zijnde dus veelal Jakarta en/of Manilla.

De gegeven fooien mochten ze houden.

Toen de fooien automatisch geind werden, werd dat afgeschaft en werden die tickets uit die pot betaald.

Lekker voordelig voor de maatschappij, maar de fijne, hardwerkende, lieve mensen kwamen veel te kort !!!

Groet,

HenkLo.

• Bernadette*

Dus Henk; wanneer ik je goed begrijp ,dan moet je je aan de balie afmelden wat de fees op je account betreft en gewoon naar eigen inzicht links en rechts geld geven?

• Henk van der Linden

Aan dit onderwerp zijn al vele pagina's op dit prikboord gespendeerd.

Als het niet naar het zin is geweest, de middag voor het ontschepen naar de “Front Office”

één handtekening, en de ingehouden fooi wordt terug gestort op je rekening, niemand vraagt naar een reden.

Als het bijzonder is geweest kan je het bedrag laten verhogen, iedereen heeft daarin zijn eigen keuze.

En wat Ada veteld, dat de crew members weten wie wel en wie geen fooi gegeven hebben,

is natuurlijk onzin, op een HAL cruise gaan 30% van de passagiers de fooi terug halen,

om de fooi zelf te verdelen, dat zijn ongeveer 460 passagiers, denkt je nu echt dat de crew weet

wie deze mensen zijn.

Fooi kan je zelf geven aan het personeel zoals cabin stewards en diningroom stewards,

bar personeel heeft al 15% van de rekening als fooi.

Het is toch te gek als je nog geen schip gezien hebt, al $11,00 van je rekening af is,

zodra je bij het inchecken aan de wal je credit card nummer hebt afgeven is de fooi er af.

We hebben een keer een oudere US dame aan boord gehad, die gaf na 110 dagen varen,

110 chocolaatjes (die s'avonds op je kussen liggen) aan de hut steward als fooi.

Dit is natuurlijk ook niet de bedoeling, geef als er op een bijzondere wijzen voor je

wordt gezorgd, hoeveel maak je zelf uit.