Interessant artikel over boeken in de USA

• T.1964

Hi Henk

Het mailadres is goYMT.com (hij is volgende week weer op kantoor)

Hij heeft contracten bij o.a. MSC , Holland Amerika line etc.

Het is 1 van de grootste reisorganisatie van Amerika en zit in L.A.

Voor verdere informatie kun je mij persoonlijk een mail sturen zet het hier niet zomaar neer

Het was wel heel leuk om ervaringen uit te wisselen tijdens de cruise met de directeur van deze organisatie

Ook dit was wederzijds en nu zijn wij uitgenodigd om naar L.A. te komen

groetjes

• Henk van der Linden

Hallo T.1964,

lijkt wel of we weer bij de marine zitten, daar werd je ook op nummer aangesproken.

Eerlijk gezegd ben ik wat uitgekeken in de USA, ons reisburo (12 jaar lang) weigert

ons een HAL cruise te verkopen voor 2011, alleen het reisburo van Bernadette (Bob Zweig)

was bereid om deze cruise voor ons te boeken.

Maar wat te doen als straks 75 dagen voor vertrek de HAL zegt wij verkopen u deze cruise

niet, dan zit je met peperdure vliegtickets en geen cruise.

Onze vrienden hebben dit meegemaakt, vliegtickets gekocht lang van te voren (goedkoop) en bij de

laatste betaling (75 dagen voor de cruise) in de USA werden ze door de HAL geweigerd.

Ik denk dat de HAL zo maar eens wat steek proeven doet wat betreft de nationaliteiten, ik dacht ze zijn

blij met iedere boeking, de schepen moeten toch vol, maar op deze manier beschermen ze hun eigen

markt in Europa.

Achteraf hebben deze mensen op de zelfde dag bij Cruise Travel de zelfde cruise kunnen kopen, dus het viel

allemaal mee, als we nog wat maanden wachten is de € gelijk aan een $ dan heeft het helemaal geen zin meer.

Ik heb wel ervaren dat er hier in Nederland ook best wel te onderhandelen valt, met board credit enz.

groeten van 55231 (was mijn marine nummer)

• Bernadette*

Henk op onze laatste Rotterdam HAL cruise was het wel mogelijk om je acount te wijzigen wat de fooien betreft ,maar alleen de laatste avond van 19.00 -22.00 ….

We moesten een formulier invullen waarin oa naar de reden werd gevraagd en nog veel meer en er werd verteld dat dit zou worden doorgegeven aan het betreffende personeel. Het werd dus heel moeilijk gemaakt.

Kijk ;mij maakt maak je niet zo gauw gek, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Je moet dus echt een ‘doorzetter ’zijn om dit te doen .Ze zijn er op uit je met een groot schuldgevoel op te zadelen zodat je uiteindelijk het er maar bij laat zitten…

Laat ik nou altijd gedacht hebben net als Ada, dat de fooien 100% ten goede komen aan het personeel….. hoe naief…

Je kan natuurlijk heel discreet bij het handen schudden iemand wat toestoppen zodat geen mens het ziet en zij het echt zelf kunnen houden.Of geld onder je kussen leggen ;dat wordt wel gevonden.

Dus niet lopen wappperen met discrete witte envelopjes met inhoud ;die worden misschien wel afgepakt! ?

Het gaat er in deze discussie niet om of je wel of niet fooi wilt geven, maar of je geld in de juiste zakken belandt….

• T.1964

Hoi Henk

Deze man huurt boten af dus lijkt mij stug dat ik geweigerd zou worden

Dan heeft de rederij niets meer te zeggen lijkt mij

Ik was op mijn laatste cruise op de MSC Poesia en als je dan hoort dat je 300 euro betaald voor een 8 daagse cruise vind ik het verschil nog groot (afgelopen winter)

en zeker de moeite om het in Amerika te boeken

Hij was met een groep van 200 Amerikanen aan boord en die waren niet te spreken omdat ze geen gratis water in de hut kregen

Maar het werd meteen opgelost en om ze nog eens tegen moet te komen kregen ze extra wijn met snacks

Tja de directeur zelf aan boord dit zou ons niet lukken

Ik heb de flessen wijn en champagne mee opgedronken die hij allemaal kreeg :)

Iedere avond kwam hij bij ons zitten met het eten tja hij was helemaal vrij in wat voor hut hij wilde en waar hij ging zitten wel grappig dit mee te maken

Hij had zijn eigen personeel voor de groep bij zich

groetjes

• Henk van der Linden

Hallo Bernadette,

je hoeft geen econoom te zijn om in te schaten waar de fooien blijven.

Ik heb het meer verteld op het prikboord, neem een schip als de Rotterdam

1400 passagiers x $ 11,00 per dag is $ 15.400,00 per dag, dit gedeeld door het personeel

in de dienstverlening ongeveer 300 crew members de rest is staff en bar doen niet mee.

Dat zou neer komen op $ 51.33 per crew member per dag x 31 dagen = $ 1.540,00

per maand fooi, daarnaast hebben deze mensen het (nederlandse) minimum loon.

Dan zouden ze meer verdienen als menig passagier aan boord, ik geloof er niets van.

Zolang niemand mij kan vertellen aan boord of kantoor waar het fooien geld blijft doen

wij daar niet aan mee.

Onze laatste 20 daagse HAL cruise op de Rotterdam is $ 220,00 p.p. fooi, ik geef

dit geld aan wie ik wil, ik hoef er niet aan over te houden maar weet wel graag waar het blijft.

Het geld komt bij ons ook niet uit de boom waaien, we moeten er allemaal hard voor werken,

dus waarom geld storten in een bodemloze put, als ik wat geef wil ik ook weten aan wie.

Misschien werkt menig passagier thuis wel net zo hard als de crew op een schip,

dat zielige gedoe is achterhaald, zo slecht hebben zij het niet.

Ze komen aan boord met formulieren, met de vraag van waarom en een reden, reden heb ik

nooit opgegeven, ik geef altijd als antwoord “bespreek ik wel met je baas”

Door passagiers gegeven fooien gegeven aan crew members worden nooit afgepakt door de

rederij, dit is een fabel.

• Ada

Van de website van Celebrity cruises:

Gratuities

For your convenience, we will automatically add gratuities for your restaurant and stateroom services to your onboard Seapass account on a daily basis in the following amounts, which may be adjusted at your discretion: $11.50 per person per day for guests in staterooms ($12.00 per person per day for guests in Concierge Class and AquaClass staterooms and $15.00 per person per day for guests in Suites). These service gratuities are based on the following recommended amounts:

Restaurant Service* Per Person Per Day

Waiter $3.65

Assistant Waiter $2.10

Dining Room Management $1.00

Stateroom Service* Per Person Per Day

Butler (Suites Only) $3.50

Stateroom Service $3.50 ($4.00 for Concierge Class and AquaClass staterooms)

Alternative Service*

Other Service Personnel $1.25

Beverage Service personnel are acknowledged with a 15% service charge which will be automatically added to the bill.

*Please note that gratuities may be shared with other crew members depending on the particular service requirement.

Men krijgt op een van de laatste dagen een envelop met hierin “dankjewel”briefjes als teken dat de fooien betaald zijn. Die briefjes kunnen duseventueel aan de hutbediende, de tafelsteward, de maitre d" etc. gegeven worden, wat veel passagiers deden.

Het lijkt mij dat deze verdeling van fooien redelijk standaard bij de diverse maatschappijenzal zijn.

Het was bij ons duidelijk dat op onze laatste HAL cruise onze tafelsteward wist dat wij de fooien via onze rekening betaald hadden. (Daar buiten hebben wij hem en de hutsteward nog een bedragje extra gegeven. Beiden waren meer dan uitstekend.)

Diverse postings op cruise-critics-HAL sectie - laten passagiers weten dat direkt gegeven fooien blijkbaar in de “pot” moeten als personeel rechtstreeks fooien krijgt ipv via het frontoffice.

Het personeel krijgt niet het gehele bedrag, er worden kosten afgehouden voor kost- en inwoning, ziekteverzekering e.d. Geen idee hoe het met eventuele reiskosten gaat.

• Ada

Even een PS van de HAL website, die de verdeling van fooien vager aangeeft en het geen fooi maar “dienstoeslag”noemt…

DIENSTTOESLAG HOTEL

Onze bemanning werkt heel hard om ervoor te zorgen dat elk aspect van uw cruise aan de hoogste normen voldoet. Dit omvat de bemanningsleden die u direct bedienen, onder andere zij die u bedienen in de eetzaal en de stewards die u elke dag van dienst zijn in uw passagiershut. Er zijn zoveel anderen die dagelijks zorg voor u dragen maar die u nooit ontmoet, zoals de medewerkers in de kombuis en de linnendienst. Om ervoor te zorgen dat alle bemanningsleden erkend en beloond worden, rekenen wij dagelijks een hoteldiensttoeslag van USD 11 per passagier aan. Dit bedrag wordt automatisch op de rekening aan boord van elke gast bijgeschreven. Als onze service uw verwachtingen heeft overtroffen of te kort gedaan, dan bent u vrij om dit bedrag aan het einde van de cruise te wijzigen. De diensttoeslag hotel (fooi) wordt betaald aan bemanningsleden van Holland America Line en is een belangrijk onderdeel van hun loonpakket. Er wordt automatisch een diensttoeslag van 15% gerekend voor barkosten en wijnconsumptie in de Dining Room. We raden aan dat de fooien die u geeft op terminals, luchthavens, in de aanleghavens en tijdens excursies aan wal overeenkomen met de lokale gebruiken.

• Bernadette*

conclusie????

• Henk van der Linden

Doe lekker wat je zelf het beste lijkt, en laat je niets opdringen door wie dan ook.

• Haco

Hallo fooien experts,

Ga lekker met Aida cruisen ben je van al dat gedoe af!

Overigens blijft het een idioot systeem, dat verplichte fooien stelsel. Zo ver ik weet, wordt dit nergens in de toeristenindustrie toegepast. Overigens in Engeland begint men het verplichte idiote fooien stelsel aan de kaak te stellen en weigeren velen daaraan mee te doen!

groeten,

Haco - www.nedcruise.info