Ha Nino,
zelf heb ik meerder malen gevaren met de HAL en dat is inderdaad geweldig, goede verzorging, vriendelijk personeel en zeer goed eten. Wij hebben ook met de Carnival Freedom gevaren ook super maar dat is een fun ship ook geweldig maar anders.
Jonger publiek en wat minder formeel maar er is altijd wat te doen of te kijken als je niet mee wil doen en op zich vinden wij dat wel erg leuk.
Vorig jaar zijn wij 1 maal met de MSC Fantasia geweest en wij gaan nooit meer met deze rederij. Heeeel veel Italianen met kleine kinderen (die varen gratis mee) Op zich is dat niet erg maar die Italianen duwen je gewoon opzij, pikken je bedjes
in als je even op staat om naar het toilet te gaan etc, etc. Een beetje kermisachtig allemaal. Bij de MSC (is onze ervaring en dat van mijn twee schoonzussen) de service ver te zoek, beetje onbeschoft personeel en zeker niet service gericht.
Ontbijt buffet en lunch is goed maar het avondeten daar scoren ze zeker niet mee. Je kan ook niet zoals bij de HAL of Carnival 's-avonds kiezen voor buffet want dat is er dan niet zodat je altijd in het restaurant moet eten.
Het mooie van de HAL en Carnival is toch de service en het goede eten dat maakt je cruise net iets leuker. Voor ons dus geen MSC meer en mij schoonzussen (was hun 1e cruise) willen helemaal niet meer en dat is jammer want hadden ze eerder gevaren met
de HAL of carnival e/o wellicht nog meer goed bekend staande schepen .
Maar laat je hier niet door ontmoedigen want wat wij niet prettig vinden kan een ander geweldig vinden. Het schip was wel super mooi, dat wel.
De verschillen zijn de prijzen maar vooral de verwennerij en het voedsel bij de HAL ,vindt je zeker niet bij de MSC.
Veel succes met het uitzoeken en er varen genoeg schepen toch??