Norovirus m.s. Rotterdam

• Ada

Dan moeten dan weinig mensen geweest zijn. Onze vrienden zijn ervaren cruisers, hebben vaak contact met wat personeels en hebben er niets over gehoord of ervaren. Zoals aangegeven heeft zij een serieuze darmziekte en zou hierdoor al heel snel 1e besmet moeten zijn. Zij heeft de reis echter uitstekend doorstaan, volop genoten en ook geen dag zeeziek geweest.

Misschien dus dat diegene die op die cruise ziek geworden is de besmetting mee aan boord genomen hebben.

• Ada

Als meerdere mensen niet hebben mogen inschepen zoals je aangeeft, hebben die vrijwel zeker ziekteverschijnselen gehad. Hoeft (nog) geen noro te zijn, maar bijv wel griep of verkoudheidsverschijnselen. Ook hierbij geldt dat zoiets zich razend snel verspreid over een schip. Dat is een van maatregelen om uitbreken van ziektes aan boord te beperken/voorkomen.

Het lijkt me overigens wel akelig om daar te staan en niet mee te mogen/kunnen.

• Ex-HAL

Er was wel meer mis aan boord, hoewel het meeste werd afgeschoven naar de problemen rond het NORO virus.

Na onze 3e cruise op de 5 sterren ROTTERDAM (het vlaggeschip !!) en 6e cruise bij de HAL hebben we moeten concluderen dat het schip en de algemene waardereing voor de HAL achteruit holt.

* Slechte en verwaarloosde staat van het schip (kapot meubilair, beschadigingen aan plafonds in diningroom, ontbrekende plinten, beschadigde liften, water lekkages in tenders, etc.) .

* Ernstig teruglopende service: geen happy hour meer, trage en slechte bediening in bars, geen “tijd” meer voor persoonlijke aandacht van bemanning en onzichtbaarheid van de staf. Van diverse zieke reizigers moeten horen dat de medische begeleiding zeer slechtwas en zelfs in die gevallen waarin veel drinken dringend gewenst was toch rustig USD 3,– voor een flesje (hut)water werd berekend.

* Slechte sfeer door onprofessionele (?) aanpak en voorlichting van de scheepsstaf : de verhalen van de kapitein werden niet meer geloofd omdat die op onjuistheden werd betrapt (GEEN bemanningslid zou ziek zijn: diezelfde dag beweerde een jonge officier

dat hij een paar dagen in karantaine had gezeten omdat zijn hutmaat ziek was !!) Vele passagiers wisten te melden (uit eigen ervaring) dat er WEL diverse ziektegevallen zijn geweest dit jaar. (Misschien net niet genoeg voor code RED).

Een “compensatie” voor alle ellende deze reis in de vorm van een 4-uur open bar op de laatste dag gooide bij velen meer olie op het vuur, dan olie op de golven.

* Dat het NORO virus een moeilijk te bestrijden situatie is, stond recentelijk nog uitgebreid in de ELSEVIER, en ook andere maatschappijen en instellingen hebben hier last van: dat is de HAL niet te verwijten, de algehele aanpak echter kwam mij als oud zeevarende niet professioneel over….het lijkt meer op de Amerikaanse manier van “vrijwaren” voor claims.

* Ook wij hebben het gevoel dat we maar eens naar andere rederijen moeten gaan uitkijken: er zijn op het cruisegebied meer dan voldoende alternatieven…de concurrentie ligt op de loer. Het excuus van een officier n.a.v. een klacht over de slechte bediening in de dinerzaal: “dat komt omdat de HAL de personele bezetting inkrimpt” , is voor ons GEEN excuus en dat er een prijs-erosie is ontstaan door de druk van de concurrentie en afnemende belangstelling door negatieve publiciteit en economische crisis is niet de schuld van de nog WEL willende passagier maar vooral door de door de rederijen zelf in de hand gewerkt.

Deze reis (2-16 juni) doet de HAL helaas een geen extra ster verdienen. In de cruisewereld wordt enorm veel “gepraat” : De gouden regel: een tevreden klant is de beste reklame, geldt ook EN VOORAL NU voor de HAL. !!!

• Hendrik de vierde

Allemaal heel herkenbaar Ex HAL,

ook in het theater hingen van het plafond de vellen erbij, en waren er talloze spotjes defect, allemaal tekenen van achterstallig onderhoud.

I.p.v. tegen ramsch prijzen te blijven varen ware het beter dit soort dingen aan te pakken.

In kontakten met buitenlandse reizigers heb ik uit solidariteit met de maatschappij maar niet verteld voor wat een habbekrats ons gezelschap aan boord gekomen was!

Hendrik

• maria

En daar kan de Rederij weinig aan doen, als iemand het Norovirus aan boord brengt! Overal staan altijd dispenser met desinfecterende gel.

Als je daar geen gebruik van maakt, want die mensen heb je, dan is het zo gebeurd.

Ik heb net zelf het Norovirus gehad, opgelopen in het verzorgingsthuis van mijn vader, daar komen ook veel mensen over de vloer.

Je bent er werkelijk doodziek van dus mensen GEBRUIK TEN ALLEN TIJDEN DESINFECTERENDE GEL.

ik ben zelf al 4x met de HAL geweest nog nooit Norovirus of wat dan ook opgelopen gelukkig.

Maar sterkte voor diegene die gedupeerd zijn!

Maria

• Hetty Willebrands

Ook wij zijn ziek geworden op de reis van 2 juni. Toch wil ik graag even melden dat ik bewondering heb voor het personeel. Normaal werken ze al 11 uren per dag maar nu kwamen daar nog wat uurtjes bij door het uitvallen van collega's en de zorg in het Lido en e.d. Hoewel er door iedereen op gewezen werd dat je je handen moest desinfecteren voor je gaat eten waren er toch erg veel passagiers die dat echt aan hun laars lappen!

• Gert van Leeuwen

Ook wij waren vanaf 2 juni op deze cruise. Vanaf het begin was er de vage info van de kapitein in zn dagelijkse praatje. Het valt allemaal wel mee, goed de gel gebruiken en handen wassen en in je hut blijven als je ziek bent. Wat de werkelijke ontwikkeling van het aantal gevallen was hebben we nooit geweten. Ook zijn statement dat er onder het personeel niemand ziek was, klopt echt niet. Van personeel hoorden we heel wat anders. De sfeer werd er niet leuker op. Alle personeel met handschoenen en sons ook mondkapjes, jacuzzi's leeg, zwembad leeg, zwembad buffert gesloten ea. Daarnaast ging het dagelijkse praatje steeds meer over deze ellende: kortom gezellig. Daarnaast is het onbegrijpeiijk dat als iemand in een hut ziek is, de partner gewoon alles mag. Als er een een besmettingshaard kan zijn, is het wel. Daarnaast is er dan nog de roomservice ….. Waar komt deze zoal ? ….. En de HAL, die doet of zn neus bloedt, laat in een paar uur de hele (?) boot ontsmetten wat m.i. Helemaal niet afdoende kan in die tijd en vaart vervolgens gewoon weer op de geplande tijd uit vol met nieuwe kanshebbers …. Wij boekten onze reis bij cruisetravel. Die presten het om een negatieve reactie weer heel snel van de site te verwijderen. Dat maakt indruk! En dat terwijl de mensen van cruisetravel die mee waren op deze cruise zelf ook getroffen werden door het virus.

Gelukkig kreeg ik het virus pas onderweg naar Schotland, dus hoefde ik Noorwegen niet te missen. De napret duurt vrij lang, ik ben nog steeds niet in orde en ook nog heel erg slap. U zult het begrijpen, voor mij nooit meer HAL en ook nooit meer cruisetravel, na hun verwijder actie.

• Jacqueline

Het is natuurlijk erg vervelend als je door het norovirus wordt getroffen en ik begrijp (en weet uit ervaring) dat de algemene sfeer aan boord van een door het virus getroffen schip niet bepaald plezierig is. Niemand zit erop te wachten zijn hele vakantie te worden bediend door personeel met mondkapjes voor of op ieder plekje aan boord te worden geconfronteerd met fanatiek poetsende personeelsleden. Het schip gaat er naar het einde van de cruise ook niet frisser uitzien.

Maar om nooit meer met HAL te cruisen is wat kort door de bocht. Norovirus komt voor bij ALLE cruisemaatschappijen en met enige regelmaat. Ook ik ben een frequent bezoeker van het welbekende amerikaanse cruiseforum en zelden, zeer zelden worden mensen die tijdens een cruise met het norovirus in aanraking komen (ofwel door zelf ziek te worden ofwel door de cruise gedeeltelijk verpest te zien door alle extra maatregelen aan boord) door de maatschappij op enigerlei wijze vergoedt voor “geleden schade”. Alle maatschappijen handelen op dezelfde manier als HAL, de dag van aankomst na een cruise en vertrek van een nieuwe cruise wordt er extra schoon gemaakt en mogen de nieuwe passagiers pas vanaf ca. 16.00 uur aan boord.

Nogmaals, het is vervelend als het je overkomt, maar het kan bij elke cruisemaatschappij gebeuren.

Er is slechts één remedie, handen wassen, handen wassen, handen wassen (en vooral niet met je vingers in je mond zitten!). En nimmer met een blik op oneindig (zoals ik jammer genoeg nog steeds heel veel passagiers zie doen) de handsanitizer voorbij lopen.

• Hendrik de vierde

Hier een linkje met meer info over dit virus.

Je kunt handenwassen wat je wilt, maar als je hut steward het heeft, of iemand in de keuken, ben je de sigaar.

Dit virus is zo klein dat je het zelfs door inademing kan oplopen!

http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBD2c.htm

Hendrik

• Lya

Ook wij waren op deze cruise op de ms Rotterdam.

Op de vierde dag werd mijn man al ziek. Gelukkig maar 1 nacht met daarop volgend een dag opgesloten in de hut.

Na opheffen van de quarantaine hebben we nog dagen last gehad om van boord te komen en in het restaurant toegelaten te worden. Na veel boze reacties van mijn kant, uiteindelijk in computer aangepast dat quarantaine was opgeheven.

Wij hebben begrip voor het feit dat een aantal maatregelen getroffen moesten worden die onprettig waren maar dat er geen enkele moeite gedaan werd om de reis nog enigszins aangenaam te maken heeft ons zeer gestoord.

.

Op de laatste dag bleek ook nog dat er bij een aantal passagiers dokterskosten en medicijnkosten in rekening waren gebracht en bij een aantal niet. Na lang aandringen zijn deze net voor het verlaten van het schip nog aan ons terugbetaald.

Jammer van de reis. De hele sfeer en het verblijf aan boord met alle beperkingen was heel onplezierig.

Al met al geen prettige reis.

Mooie bestemmingen, mooi schip, lekker eten en goede bemanning.

Maar HAL blijft nu in onze gedachten als de reis met het norovirus.