Flam Noorwegen

• Rietje

Wij komen net uit Flam maar dit terplaatse nagevraagd te hebben je moet wel de voucher omruilen voor een geldig ticket ,maar je ben toch verzekerd van de tijd die je geboekt hebt

als tip ga gewoon erg vroeg naar het kantoortje en vraag gewoon aan de conducteur of je als er plaatsen over zijn mee mag als lastminute je moet dan wel bij de trein even wachten

dit hebben wij gedaan en konden toen vroeger mee als op de ticket stond.

ook nog een tip neem een enkeltje en ga terug lopen dat is ca 21 km en duurt ca 4 - 5 uur DE MOEITE WAARD !!!!!

Groet Rietje

• Retse

Hoi Rietje,

Dank je wel voor je reactie. Ik zal eens kijken of er een tijdstip op het ticket van acprail staat, ik weet uit mijn hoofd niet meer wat ik aangekruisd heb. We gaan het daar allemaal meemaken.

Als je terug gaat lopen wijst de weg zichzelf? Of heb je de wandeling op de site van VVV Flam opgezocht? Is het ook te doen voor mensen met een wat mindere conditie? Aan de hoofdletters te zien is het zeker de moeite waard (ook al hebben we het retourtje al betaald :)).

• Rietje

Beste Ester

als reactie op je bericht de weg terug vanuit de top wijst zichzelf.

je moet voor de trein langs lopen en dan naar rechtsom dan begint de terugweg na ca 500 mtr de afslag links daar staat een bordje met Flam je kan ook bij de splitsing eerst een bakkie doen bij een hotel genaamd Vatnahalsen dat iets verder op staat ,maar als je dit niet gaat doen gewoon bordje Flam volgen

De weg is in het begin een beetje steil en met wat losse steentjes ,maar erg mooi (echt genieten hoor) daarna wordt het vlakker en overal watervallen .Ook kom je onderweg langs een geiten boerderij waar je ook een koffiestop kan houden en erg leuk ook. Onderweg kom je ook langs de diverse stationnetjes o.a Blomheller (je hebt dan 13,5 km afgelegd wij zijn hier ook wel eens opgestapt. ) en als je daar bij gaat staan en als de trein er aan komt en je hand op steekt stopt hij speciaal voor je ( je hebt immers een retour en een timetable voor hoelaat hij bij de tussenstationnetjes is kun je vinden in de vertrekhal )

Je kunt de route dus regelmatig inkorten en dus als je moe bent gewoon op de trein stappen .

Veel plezier en ik lees wel als je terug bent

Rietje

• Retse

Mijn ervaring is hetzelfde als die van Rietje. Als je tickets gekocht hebt bij bijv. ACPrail heb je geen enkel voordeel, enkel nadeel. Je moet in de gewone rij staan. Wij moesten tenderen en gingen om stipt 8 uur bij het schip weg op de eerste tenderboot (daarvoor hebben we om kwart voor 6 al in de rij gestaan om een tenderticket te bemachtigen). Dus ongeveer 5 minuten later stonden we aan de kade. Rennend naar het ticketoffice waar al veel mensen van de MSC musica die wel aan de kade lag in de rij stonden. 3 van de 5 treinen die wij konden nemen tussen 8 en half 5 waren toen al uitverkocht. Gelukkig konden wij de trein van 11 uur nog krijgen. Om 8.50 waren alle 5 de treinen uitverkocht. Lopen is er dus niet meer van gekomen omdat we te weinig tijd hadden om het hele stuk terug te lopen. En het risico om terug niet mee te worden genomen door een trein op een tussenliggend station wilde we ivm ‘sold out’ niet nemen. Dit risico hadden we denk ik wel kunnen nemen omdat de trein waarschijnlijk wel stopt en jij dan de treinrit staand afmaakt. Bij deze een advies aan anderen: koop niet vooraf een ticket want je hebt de kans dat je wel je geld kwijt bent en geen ticket hebt. ACP is blijkbaar niet op de hoogte van de gang van zaken ter plekke. Zij hebben 2 maal bevestigd dat we niet in de rij voor het ticket office moesten staan. Zowel ik als mijn reisgenoot hebben afzonderlijk van elkaar geprobeerd bij het ticket office voor groepen het ticket in te wisselen, niet gelukt. De treinrit is overigens zeer de moeite waard. Mocht je de trein volgeboekt zijn dan zijn er ook andere leuke trips te boeken zoals een boottocht door de fjorden of een tour naar een uitzichtpunt.