Norovirus m.s. Rotterdam

  • Alicia

    Heeft iemand verdere informatie over het Norovirus die heerst op de Rotterdam?

    Het schijnt behoorlijk rond te waren, zogenaamde “code red” aan boord, zeer veel mensen zijn ziek en zelfs bemanningsleden zouden ziek zijn.

    Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat zaterdag 14 juni a.s. een proffesionele schoonmaakploeg aan boord komt in Rotterdam en passagiers niet voor 16.00 uur 's middags mogen inschepen, terwijl dat normaliter al rond de middag is omdat het schip om 17.00 uur doorgaans vertrekt. Wie weet hier meer over?

    Een bezorgde ex/toekomstige Rotterdam passagier

  • Henk van der Linden

    maak je geen zorgen schip wordt Zaterdag a.s. gedesinfecteerd in Rottredam,

    inschepen begint om 15.00

  • Albert

    Het is tegenwoordig schering en inslag met de virussen aan boord

    In de oude HAL tijd kwam dat zelden voor

    Een keer heb ik op de Statendam een salmonella besmetting meegemaakt, met het resultaat dat de gehele keuken werd uit gegast.

    Iedereen is toen ook getest op besmetting, ik spreek dan over begin jaren zeventig.

  • Ada

    Geen leuk nieuws. Ik ben zelf een paar jaar geleden “slachtoffer”van noro aan boord van een cruiseschip (geen HAL) geweest.

    Je bent echt dood ziek, diarree overgeven e.d. en daarna uiteraard heel slap. We moesten minstens 24 uur in de hut blijven en alleen roomservice gebruiken.

    Echt voorkomen kan je het niet of nauwelijks als het aan boord heerst. Veel en vaak je handen wassen, geen openbare toiletten aan boord gebruiken, en geen handen schudden. (Iets wat je toch anders regelmatig doet.) Indien mogelijke de railing e.d. ook zo weinig mogelijk aanraken. Neem ontsmettingsdoekjes of vloeistof mee, gebruik de door de rederij aangeboden vloeistof voordat je gaat eten.

    HAL neemt wel als maatregel dat je niet zelf mag opscheppen in het Lido e.d.en ontsmet de plaatsen waar veel mensen samenkomen, alsmede de hutten waar de ontsmetting geweest is. Je zult dus regelmatig een bleekwaterlucht kunnen ruiken.

    Als het schip goed ontsmet is is de kans dat er weer noro uitbreekt erg klein.

    Ik hoop dat jullie een leuke cruise zullen hebben.

  • Ronald

    Op 2 juni heeft mijn moeder een cruise van 14 dagen gemaakt op de ms Rotterdam en is vandaag weer thuisgekomen.

    Voordat de boot vertrok op 2 juni is het schip ontsmet. Desondanks is meer dan de helft van de passagiers tijdens deze trip besmet geraakt met het Noro virus.

    Misselijkheid, overgeven en ze is zelfs een hele dag in quarantaine gezet. Ze mocht haar hut niet uit.

    De cruiseoperator houdt vol dat er niets aan de hand is en blijft doodleuk doorvaren. En van een schadevergoeding wil men niets weten.

    Ik vind het te schandalig voor woorden.

    Zijn er meer mensen met dergelijke ervaringen ?

    Een gepaste tegemoetkoming van de rederij lijkt mij niet meer dan billijk.

  • brimar

    Ik heb van 26 mei t/m 2 juni met de ms Rotterdam gevaren.

    Bij ons was er niemand ziek.

    Dus ik denk dat iemand op 2 juni de virus aan boord heeft meegenomen.

  • elisabethweb@msn.com

    Beste Ronald wat zou de HAL moeten doen ? Het schip stil leggen ? De reis onderbreken ?

    Schade vergoeding uitbetalen na het uitbreken van een Norovirus ? Dan worden de prijzen in de toekomst wel erg hoog kan ik je voorspellen.

    Enig idee hoeveel dit voor komt op cruiseschepen van welke rederij dan ook ?

    Net zoveel (en dat is veel) als in verzorgingshuizen,verpleeghuizen en ziekenhuizen, kortom in gebouwen (of schepen) waar veel mensen bij elkaar leven.

    En laten we de campings niet vergeten ! Iedere camping heeft ieder jaar wel een diarree golf (zeker als het warm is) huppakee we gooien de camping dicht

    en geven iedereen die ziek is een schadevergoeding,

    De rederij kan er vaak niets aan doen die nemen heel veel voorzorgmaatregels ,het zijn de mensen zelf,die niet of nauwelijks hun handen wassen na toilet gebruik,

    die niet regelmatig de ontsmettingsvloeistoffen gebruiken die er door heel het schip hangt.

    Het is en blijft vervelend als je zoiets overkomt maar het kan dus gebeuren, ook als jezelf nog zo goed oppast kan je zomaar besmet worden met het Norovirus want deze is namelijk HEEL besmettelijk !!

  • Ada

    Het probleem met norovirus is inderdaad dat het vrijwel zeker door een van de passagiers aan boord ontstaan/meegebracht is.

    Uiteraard is HAL niet blij met dit virus, de zieke mensen en de zieke personeelsleden. Zij doen er alles aan om de besmetting te stoppen e.d.

    daarom ook het verzoek aan diegene die besmet is om minstens 24 uur de hut niet te verlaten.

    Geen idee of HAL een vergoeding zullen of willen geven.

    Vrienden van ons hebben die cruise met vertrek op 2 Mei gemaakt en totaal geen problemen hiermee geconstateerd.

    Een van die 2 heeft snel darmproblemen maar ook zij heeft die cruise prima en tot volle tevredenheid gemaakt.

  • Henk van der Linden

    op de cruise van 2 t/m 16 Juni j.l. waren we 100 mensen ziek, en niet de helft

    van de passagiers.

    Gisteren (Zaterdag) is het schip geheel gedesinfecteerd in Rotterdam, en om

    18.45 vertrokken naar Kopenhagen.

    Wij hadden afgelopen kerst op een 21 daagse cruise 16 dagen het Noro virus

    aan boord (90 zieken), een geen vergoeding gehad.

    De zieken passagiers waren alle oudere met een zwakke gezondheid.

  • Hendrik de vierde

    16 juni aangekomen in Rotterdam, met de Rotterdam.

    Op deze 14 daagse trip zijn er 100en mensen besmet geraakt, en opgesloten in hun hut voor minimaal 2 dagen.

    Niet alleen oude en zwakke deelnemers, maar de danseressen en de fitness instructeur hadden het ook even niet meer:D

    Van mijn 20 bekenden hebben er 11 het virus opgelopen.

    De genomen maatregelen waren dan ook verre van afdoende. (partners van een besmet persoon werden b.v. niet geisoleerd)

    De HAL doet er alles aan om dit “ onder de pet ” te houden.

    Een negatieve reactie op de beoordelingssite van Cruise Travel werd alweer snel verwijderd.

    Hendrik

    p.s.

    Als goedmakertje was er de laatste dag een free bar voor een paar uur!