Noorse Fjorden

• Ada

Door inademen kan, maar niet zomaar. Meestal dan via druppeltjes speeksel, via braaksel e.d., maar vooral via de handen. Zeker als je die handen naar je mond en/of neus brengt. Daarom blijft handen wassen en geen kontakt hebben via handen uiterst belangrijk. Helaas wast niet iederen de handen na bijv. toieltgebruik en worden de flesjes met ontsmettingsmiddel in de diningroom niet altijd gebruikt.

Gekopieerd van artsennet:

Hoe komt iemand aan het norovirus?

Het norovirus zit in de mond, de darm en vaak op de handen van iemand die besmet is.

Het zit vooral in de ontlasting en in het braaksel.

Het virus is zo besmettelijk dat het vanuit het braaksel zelfs via de lucht een ander kan besmetten.

Ook via speekseldruppeltjes kan het virus worden overgedragen

Wanneer iemand met een norovirusinfectie aan zijn mond zit, naar het toilet gaat of braakt, dan zit het virus daarna ook op zijn handen. Als hij zijn handen en polsen niet goed wast, kan hij het virus heel gemakkelijk op anderen overdragen.

Als iemand die met het norovirus besmet is, in de keuken werkt, kan het virus via het voedsel weer anderen besmetten.

Ook via het toilet kan het norovirus worden overgedragen.

• Ada

Nog een PS voor Alicia. Toen ik een paar jaar geleden Noro opgelopen had moest mijn man ook minstens 24 uur in de hut blijven uit voorzorg. Overigens is hij toen niet ziek geworden (gelukkig). Wel was ik aan onze 6-persoonstafel de enige die ziek werd.

• Anna

Wij gaan met 2 kinderen en slapen met zijn vieren in een hut maar wat ik niet begrijp is:

Waarom lopen mensen kans op een cruise het norovirus op te lopen en bijv niet in een hotel?

En wat denken jullie zouden kinderen ( 12 + 9 jaar) het bevallen, leuker dan een hotel bijv?

Ik kijk weer uit naar reactie's.

• elisabethweb@msn.com

Anna je kan wel degelijk het Norovirus oplopen in een hotel, dat komt ook zeer regelmatig voor.

Ook in een ziekenhuis en verpleeg of verzorgingshuis komt het norovirus regelmatig voor en zoals ik al eerder schreef,

bijna iedere camping kent in het hoogseizoen het gevaar van het norovirus, als het warm is en het is een grote camping met veel mensen komt het dan ook regelmatig voor.

Daarom is het ook zo jammer dat er zoveel ophef gemaakt wordt over het norovirus aan boord van de Rotterdam, begrijp me niet verkeerd lezers als je getroffen wordt door het virus ben je zeker niet blij en het is vreselijk jammer dat voor vele de reis niet leuk verlopen is (al zijn de reacties nogal verschillend)

Over het handelen van de kapitien en de overige bemanningsleden heb ik sowieso geen mening, ik was niet aan boord dus kan daar niet over oordelen.

Ook jammer is dat er mensen zijn die doen voorkomen alsof het Norovirus alleen voorkomt bij de HAL, kom op mensen het komt bij iedere rederij voor !

Of cruisen voor kinderen leuk is weet ik ook niet, ik weet niet hoe jou kinderen zijn, wij gingen met onze kinderen kamperen en het zou niet bij me opgekomen zijn te gaan cruisen maar dat is voor iedereen gelukkig anders, de HAL staat er wel om bekend vrij formeel te zijn en misschien zijn er ook niet zoveel kinderen aan boord,

maar nogmaals ik kan je daar niet veel over vertellen, wij hebben nu 2x gecruist buiten de schoolvakanties en zijn dus geen kinderen tegen gekomen aan boord.

Me zus en zwager zijn verleden gaan cruisen met hun dochters van 12 en 18 op de Norwegain Jade en toen waren er heel veel kinderen aan boord, maar uit de verhalen die wij van hun hebben gehoord is hun cruise niet te vergelijken met de 2 reizen die wij gemaakt hebben.

• Santje04

Ik sluit me aan bij elisabethweb@msn.com voor wat betreft het Noro virus.

Mijn zoon is nu 12 jaar, en 3 jaar geleden zijn wij voor het eerst een korte cruise gaan doen naar de Bahama's, tijdens een rondreis Florida. Dit was zo goed bevallen dat we vorig jaar een Middellandse zee cruise hebben gedaan met Carnival. Zoonlief vond het ook geweldig, waarbij ik wel moet zeggen dat daar aan boord glijbanen, midgetgolfbanen etc. waren. Maar waar je hem vooral over hoorde waren de plaatsen die we bezocht hebben.

Dit jaar wilden we naar Noorwegen, en kwamen uit bij HAL. We hebben hem duidelijk laten zien dat er echt wel een verschil zit tussen de rederijen die we al gedaan hebben, en HAL, maar hij wilde ook graag naar Noorwegen, en als er maar wat van een kidsclub zou zijn, een zwembad, en wij wel met hem gingen kaarten, vond hij het prima. Elk kind is weer anders, die van mij vindt cruisen in ieder geval heel erg leuk.

• Anna

Eigenlijk had ik er nog nooit van gehoord:S maar het lucht wel op dat het niet alleen voorkomt op cruiseschepen zoals ik namelijk wel begreep.

Het is onze 1e keer op cruise, maar eerlijk gezegd hebben wij altijd eenvoudig vakantie gevierd dus ik hoop dat het erg leuks is..vooral voor de kindjes.

Wij gaan maar 8 dagen, dus bevalt het niet dan is het niet zo lang.

Wij hebben geen excursies geboekt, ze zeiden da je aanboord elke dag een krant kreeg. Is dit ook allemaal in het Nederlands te lezen wat er op welke plaats te doen is?

We moeten qua kosten wel een beetje de middenmoot aanhouden daar wij toch alles x 4 moeten betalen:(

En wat mogen we absoluut niet missen?

Jullie zien wel dat ik onervaren ben he haha

Wie van jullie vaart nog meer op 28 juli af in Rotterdam met de ms Rotterdam?

Tot later!

• Hendrik de vierde

Natuurlijk mijn waarde Elisabeth kun je het Noro virus ook in de Efteling of waar dan ook oplopen.

Er is m.i. niemand hier die claimt dat dit virus alleen bij de HAL voorkomt.

Echter een schip dat uit haar voegen barst van dit virus in de vaart houden is gewoon misdadig!

Hendrik

p.s. in al die zoetsappige t.v. filmpjes zal dit niet aan de orde komen, evenmin als de uitbuiting van de bemanning

• elisabethweb@msn.com

Anna iedereen is eens onervaren geweest en ook ik ben nog erg groen betreft het cruisen,

het krantje waar je over sprak is in alle waarschijnlijkheid inderdaad in het Nederlands (omdat er veel Nederlanders aan boord zullen zitten) en krijg je iedere dag,

de plaats info die daar in staat vindt ik minimaal, de HAL promoot (uiteraard) wel de (dure) excursies.

Als je de plaatsnaam van het plaatsje intikt waar je naar toe gaat vindt je op dit forum al heel veel info,

ook kan je eerst naar de Bibliotheek gaan voor een reisgids van de plaatsen waar je naar toe gaat (vaak zit daar een plattegrond bij die ik kopieer),

ik vindt het altijd erg leuk om dat te doen, de voorpret vindt ik al geweldig :-)

Kom je in een grote plaats en wil je eens iets extra's doen die dag neem dan de hop onn hop off bus, je betaald een bedrag (voorbeeld Barcelona 20 euro p.p.p.d.) en kan de hele dag door de stad heen rijden, je stapt uit waar je wil (je krijg een kaart erbij) en je stapt in wanneer je wil, erg handig.

Nu zijn wij waarschijnlijk sowieso erg snel tevreden want wij vinden het binnen varen 's ochtends vroeg al een belevenis op zich, op het gemak ontbijten en dan van boord om het plaatsje te gaan verkennen, vaak gewoon te voet, wij namen dan ook regelmatig het openbaar vervoer (had ik dus vantevoren uitgezocht) en waren de hele dag weg.

ZORG ER WEL VOOR DAT JE OP TIJD TERUG BEN !!!! HET SCHIP WACHT NIET EN VAART WEG OP DE AFGESPROKEN TIJD !!

Maar veel mensen die wij ontmoet hebben op de cruise gingen in de ochtend een plaatsje ontdekken,en zorgde dat ze rond het middag eten weer aan boord waren,

aten dan wat en bleven bij het zwembad lekker luieren, dan ben je overdag bijna geen euro's kwijt en dat scheelt weer :-)

Aan het eind van de dag kan je ons boven bij het zwembad vinden als het schip de haven weer verlaat, voor ons ook zo'n heerlijk momentje, nog even kijken naar al het moois om je heen, op naar de volgende mooie plek.

Vraag gerust als je nog vragen heb, als ik de antwoorden weet zal ik je ze geven, in ieder geval wens ik je een hele fijne cruise, geniet van ieder moment !

• elisabethweb@msn.com

Santje hebben jullie de Noorwegen cruise al gedaan ? Ben erg nieuwsgierig hoe je zoon het ervaren heeft.

En wat je zegt ieder kind is zeker anders.

Helaas kregen wij onze kinderen geen musea,kerk of wat voor cultureel gebouw in :-) die wilde hutten bouwen, klimmen,zwemmen en op avontuur,

maar vrienden van ons gingen in de vakantie op steden bezoek en zagen toen al veel mooie dingen en hun kinderen vonden het prachtig.

Me nichtje zit heel de tijd in de buurt van haar ouders met een boek en vermaakt zich zo prima.

Dus iemand adviseren of je moet gaan cruisen met kinderen is niet te doen, dat ligt helemaal aan het kind en ik denk ook aan de rederij waar je mee vaart.

• anna ingelogd

Tja waar moet ik beginnen Elisabeth. Ik heb zoveel vragen (:P)

Mag ik eens vragen waarom jullie een cruisevakantie aantrekt?

Eigenlijk ben ik in heel Noorwegen nieuw, we stoppen 6 keer ( reis = 8 dagen)

De ervaren cruisers weten natuurlijk de weg en hoe het beste iets te verkennen.

Eigenlijk hoop ik dat je met een groepje Nederlanders van de cruise samen kan verkennen.

Stel je voor dat je te laat bent dan heb je iig gezeldschap 8-)

Groetjes!