Noorse Fjorden

• Santje04

Ik ben het inderdaad met je eens. Wij gaan 21 juli weg met de Rotterdam, voor 2 weken. Oftewel na een weekje komen we weer even terug in Rotterdam om dan deel 2 te gaan doen. ;) Ik laat het weten hoe het gegaan is.

• Santje04

Wat ik erg fijn vind aan het cruisen, is dat je een hoop ziet in een korte tijd, maar je niet steeds je koffer weer hoeft in te pakken. Ik wilde eerst liever geen zeedagen, maar nu vind ik het juist ook relaxed om die wel te hebben, zodat je ook even rustig aan kan doen.

Wij gaan zelf 21 juli weg, voor 2 weken, en zijn er de cruise van de 28e ook.

Wij zijn ook nog bezig met de planning, en voor ons wordt Noorwegen ook een eerste keer ( mijn ouders zijn er al wel eens geweest), dus wie weet hebben anderen betere tips. ;)

In de eerste week hebben we geen excursies genomen, we hebben het idee dat die plaatsen zelf goed te doen zijn.

Voor het deel van de 28e hebben wij wel 2 excursies geboekt, dit is onze planning:

Bergen - Zelf bekijken. Je kunt er met een Hop on hop off bus, maar kan er zelf ook wandelen. Er is een treintje naar boven, waar je een mooi uitzicht hebt, dat zijn wij van plan om te doen. Als ik het goed heb begrepen zou dat ongeveer een half uur wandelen vanaf het schip zijn.

Geiranger - Aangezien dit een vrij klein plaatsje is, hebben wij hier een excursie geboekt om toch wat meer te zien van het achterland. Je schijnt hier ook wel te kunnen wandelen in de omgeving, en volgens mij gaat er vanaf het toeristenburo ook een bus naar Mnt. Dalsnibba en de Adelaarsweg, maar dat weet ik niet zeker, misschien dat je via Google daar meer over kunt vinden.

Alesund - Gaan we zelf verkennen.

Eidfjord - Is ook een klein plaatsje en hier wilden we ook wat meer van het achterland zien, hier hebben we ook een excursie geboekt, naar oa het Hardingervidda plateau, de Voringfossen waterval en een dam.

• elisabethweb@msn.com

Wat er zo prettig is aan cruisen ?

Precies zoals Santje aangeeft je kan zoveel mooie plekken zien in een vakantie, je spullen blijven lekker op een plek en je wordt verzorgd alsof je een prinses bent :-)

je hut wordt schoongemaakt,je bedje wordt opgemaakt,er is eten in over vloed aan boord en de drankjes worden gebracht daar waar jij wil :-)

Verleden jaar zijn we voor het eerst gaan cruisen, in de caribbean - Januari 2011-, omdat we 30 jaar getrouwd waren , een geweldige ervaring ,een geweldige reis, we hebben zo genoten en sinds die tijd zijn we cruise verslaafd (tu), we waren in September 2011 echt van plan weer met de caravan richting Spanje te gaan maar kregen een leuke aanbieding via de mail van de HAL en zijn dus voor 11 dagen een Middellandse zee Cruise gaan maken, en weer hebben we genoten van al het moois aan boord, de prima verzorging en alle mooie plaatsen die we aan deden.

Dit jaar blijven we aan wal ;) geloof ik ;) en gaan we toch met sleurhut weg, maar als ik jullie voorbereidingen lees en zaterdag het televisie programma op RTL4 gaan we toch weer twijfelen B) dus wie weet zit ik in September toch op een of ander schuitje :D

In ieder geval staat jullie cruise naar Noorwegen bovenaan op mijn wensenlijst dus laat me weten hoe jullie het gehad hebben aub.

groeten Elizabeth

PS ook wij vinden zo nu en dan een zeedag helemaal toppie vooral als het lekker weer is en je bij het zwembad kan vertoeven (tu)

• Anna ingelogd

Leuk jullie ervaringen te lezen als onervaren cruiser:(

Wij hebben geen excursies geboekt omdat we dit op de boot bekijken. We wisten niet wat verstandig was en bovendien niet wat er te beleven is.Ben best een beetje zenuwachtig, stel je voor dat we het schip niet meer vinden, waarschijnlijk blijven we dicht bij anderen (denk ik)

Kan het dat Santje04 en wij op dezelfde cruise zitten?Nee toch…Zij gaat de 21e en wij de 28e

En zitten als wij opstappen er al mensen aanboord of is het alle 2000 passagiers de 1e dag?

Hoe doen jullie dat met auto parkeren?

• Kiraon

Cruisen is inderdaad heel relaxed, alles is geregeld en je hebt weinig zorgen. Ook als er wel problemen zijn doet men hun best om dit zo snel mogelijk op te lossen (ik heb het hier niet over het Noro-virus want daar wil ik me graag helemaal buiten houden).

Ook wij dachten dat zeedagen een beetje zonde van de tijd was, maar na de eerste keer cruisen zijn we van gedachten veranderd. Zeedagen zijn heerlijk rustig en relaxed. We hebben gecruist in de Caraïben en in Noorwegen, twee totaal verschillende reizen maar allebei heel bijzonder.

Ik ben van mening dat alle kinderen het leuk hebben op een cruise of welke vakantie dan ook. Of je nu drie weken op een camping in Nederland staat, of dat je gaat rondtrekken in Costa Rica, kinderen weten dan niet beter en passen zich aan, leuk hebben ze het toch wel. Behalve pubers van één jaar of 14, 15, die willen nog wel eens moeilijk doen.

Wat betreft de buitenlandse havens: in Noorwegen kregen we als we van boord gingen een kaart van de plaats, maar eigenlijk was het altijd wel overduidelijk waar het schip lag. Dit kan eigenlijk niet mis gaan.

Wel wil ik je aanraden om thuis al te kijken wat je in welke plaats wilt gaan doen. In sommige plaatsen zoals Geiranger, Molde e.d. is gewoon weinig te doen en is een excursie of taxi zeker aan te raden. Dit kun je dan thuis via internet regelen. Eenmaal aan boord is dit een stuk lastiger en internet duur. Plaatsen als Bergen, Alesund en Oslo kun je zonder excursie bezoeken.

Veel voorpret.

• Jacqueline

Ieder mens zit anders in elkaar. Ik persoonlijk bijvoorbeeld geef er de voorkeur aan excursies te boeken via de cruisemaatschappij om mezelf geheel vrij te waren van eventuele stress voor wat betreft te laat terug bij het schip zijn. Oké, ik ben duurder uit, maar alles wordt door een ander tot in de puntjes geregeld en ik heb heerlijk vakantie (moet in het dagelijks leven altijd al van alles plannen en organiseren).

Als je eenmaal aan boord bent is er haast iedere dag wel een lezing in bijv. het theater over de eerstvolgende aanlegplaats(en) en de via de maatschappij te boeken excursies. Aan de hand van videobeelden kun je dan al een impressie krijgen van bepaalde excursies en deze aan boord boeken. Hou er rekening mee dat sommige excursies snel volgeboekt zijn.

Verder zijn, zoals door anderen al gezegd, veel plaatsen gemakkelijk zonder excursie te bezoeken. Te voet van boord en de stad bezoeken, of misschien gebruik maken van de shuttlebus die de maatschappij beschikbaar stelt (soms gratis, soms tegen een kleine betaling).

Voor wat betreft Geiranger zou ik een excursie aanbevelen waarbij de Mount Dalsnibba wordt aangedaan, top van een berg die een werkelijk fantastisch uitzicht geeft op het fjord en jullie schip! Een uitgebreide excursie laat je ook de zomerpiste zien (onwerkelijk om “beneden” in een zomers landschap uit te stappen en “boven” metershoge sneeuw te zien) en ongetwijfeld kun je rendieren spotten!

Veel mensen plakken een aantal cruises achter elkaar en zijn dus al aan boord als jij aan boord gaat. Als ik het goed heb gelezen doet Santje04 dit ook, die stapt de 21e aan boord, maar blijft ook aan boord voor de cruise van de 28e. Vooral de passagiers uit de US, Canada of Australie zullen vaak een of meer cruises aaneen plakken om ten volle te profiteren van de lange vluchten van en naar Europa.

O ja, het schip niet meer vinden :D Ik kan me je zenuwen best wel voorstellen hoor, maar je zal er nog versteld van staan vanaf welke afstand het cruiseschip nog is te zien. De meeste plaatsen in Noorwegen hebben niet echt hoogbouw en geloof me, zo'n schip valt echt op! Het is gigantisch!

• Santje04

Ja hoor, wij zitten wel aan boord. ;) 21 juni gaat het schip o.a. naar Bergen, Stavanger en Flam, en komt dan dan 28 juli weer terug in Rotterdam. Dan begint het tweede deel van onze reis, en komen jullie aan boord. Wij hebben eigenlijk 2 aparte cruises, alleen werd deze ook verkocht als 1 complete reis. ;) Zeker voor het Eidfjord en Geiranger zou ik van te voren kijken wat je wilt doen en evt. een excursie boeken of iets ter plekke.

• Santje04

Een site voor Geiranger om te kijken wat je ter plekke kunt doen: http://www.geirangerfjord.no/StartPageUK?SiteLanguageVersion=UK

• leo's

Wij hebben twee jaar gelede Geiranger aangedaan, wij deden een rondrit door zuidelijk Noorwegen met de auto.

Als je dan de Trollenweg(weg 63) volgt, dat is al een geweldige ervaring dan kijk je ineens van grote hoogte op Geiranger met de nodige cruiseschepen in het fjord.

Je moet daar echt een excursie boeken om dit te aanschouwen.

Nu laten we de auto thuis staan en gaan op 7 juli voor 15 dagen naar de North cape met de Rotterdam. In navolging van mijn vader die zijn laatste reis maakte als steward in 1937 met de s.s. Rotterdam naar Noorwegen, voordat hij trouwde met mijn moeder.

• Anna ingelogd

Dat is vreemd, dus je stapt de 21 op in Rotterdam, je vaart een week en komt vervolgens de 28e aan terug in Rotterdam waarna wij opstappen en dan vaar je weer terug naar Noorwegen?

Ik ga de plaatsen even precies nakijken en hier neerplakken en als ik daarna nog onzeker ben dat laat ik santje omroepen op de cruise (:D en trippen fijn achter haar aan :D