Noorse Fjorden

• Santje04

Ja klopt helemaal. Wij wilden graag 2 weken cruisen, en aangezien ik ook nog aan bouwvak vast zit was er dan niet zo heel veel keuze in de prijsklasse die wij wilden. En met deze 2 weken komen we ook in alle plaatsen die we eigenlijk wilden zien. We vinden het ook wel humor om weer terug te komen in Rotterdam, en dan weer terug te gaan, maar dan naar andere plaatsen. Op Santje zal ik waarschijnlijk niet reageren, wel op Sandra haha. ;)

• Anna ingelogd

Dat is nu ook wat, we belden d reizen nav de genoemde parkeerplaatsen hier voor onze auto.

Wisten ze allemaal niet, dus we gaan hiermee verder neuzen hoe we dit gaan doen.

We zullen er toch moeten komen, is een schipholtaxi een optie, die stoppen misschien ook wel bij de haven?

Aan boord is half pension, dus eten is betaald, echter we begrepen dat we een boardrekening kregen en daar komen de drankjes/excursies etc op.

Hoe deden jullie dat, dronk je dan klakkeloos door en ziet wel wat je achteraf moet betalen, of namen julie ook van thuis wat mee voor savonds in de hut.

Wij leggen de volgende route af:

Rotterdam–>zeedag–>Bergen–>Geiranger–>Alesund–>Eidfjord–>zeedag–>Rotterdam.

Welke plaatsen zouden jullie als geen excursie maken en welke wel?

Bekend met leuke dingen in deze plaatsen?

Tot de volgende keer en groetjes vanuit Limburg.X(

• leo's

Voordelig lang parkeren bij de SS Rotterdam ook voor Cruise passagiers

Voor gasten die vanaf Rotterdam vertrekken en graag met de auto willen komen, bieden wij een nieuwe parkeergelegenheid nabij het beroemde SS Rotterdam.

Vanaf dit parkeerterrein wordt een gratis shuttlebus aangeboden naar de Cruise Terminal Rotterdam (v.v).

De kosten voor het parkeren bedragen € 13,- per 24 uur.

De plaats kan niet van tevoren gereserveerd worden. Na afloop van de cruise kunnen de gasten de parkeerkosten betalen op het parkeerterrein bij de Customer Service Desk. Betalen kan hier contant, per credit card of per pin.

De speciale parkeerprijs is geldig op vertoon van een Holland America Line instapkaart.

Adresgegevens parkeerterrein

3e Katendrechtsehoofd 25

3072 AM Rotterdam

• elisabethweb@msn.com

Helaas eigen eten en drinken aan boord brengen kan en mag niet,

je zal dus aan boord je drinken moeten kopen inderdaad via een boardpass waar alles op komt wat je aan boord gebruikt, en inderdaad is het aan het eind van je cruise een verrassing hoeveel de boordrekening is(tu) of (td) :)-D maar dan heb je het wel leuk gehad !

thee,koffie en ijswater is gratis, vruchtensappen bij het buffet ('sochtends/'s middags en 's avonds) zijn ook gratis, er is een soort limonade siroop (2 smaken meestal) die je ook heel de dag kan pakken, wijn,bier en dergelijke moet je betalen net als cola of andere frisdrank.

Dat parkeer plobleem kan ik niet oplossen voor je geen idee hoe je dat het goedkoopst kan doen, ik ben nog nooit uit Nederland vertrokken en als we uit Rotterdam vertrekken zal er wel een familielid zijn die ons weg wil brengen wij wonen namelijk in de buurgemeente van Rotterdam; Schiedam.

groeten Elizabeth

• Ada

Ja de schipholtaxi kan je gebruiken om naar de haven in Rotterdam te komen, maar parkeren op Schiphol is ook niet goedkoop.

Is er niemand die je kan wegbrengen en ophalen?

Je hebt het over halfpension, amar aan boord heb je VOL pension.

Extra drankjes (behalve de bovengenoemde gratis drankjes) e.d. komen allemaal op je boordrekening. Vaak kan je op de TV de stand hiervan bijhouden. Dr avond voor ontschepen krijg je vast die rekening, zodat je het kunt checken. Heb je een creditkaartnummer gegeven dat wordt het hiervan afgeschreven, anders moet je de volgende ochtend kontant betalen.

HAL is een van de weinige rederijen waar je onbeperkt wijn, frisdrank mag meenemen (maar geen bier.) Drink je wijn in de hut kost het neits extra. Drink je de wijn in de diningroom betaal je een toeslag (corkfee) van ik dacht momenteel US$ 25.-

Uiteraard staat het je vrij koek, chips, zelfs een stukje kaas of zo mee te nemen. Mits je dit niet mee aan land neemt, maar in de hut eet. Etenswaren mogen nl. meestal neit in andere landen worden ingevoerd.

Bergen, Geiranger en Alesund zijn prima zelf te doen. In beide plaatsen rijdt ook nog een soort toeristentreintje dat je tegen betaling in ca. 1 uur rondrijdt.

Ga zeker met de Floybahn de berg op, schitterend uitzicht. Dat trammetje komt maar halverwege die berg,

http://www.visitnorway.com/nl/Bestemmingen/Fjord-Noorwegen/Bergen/

http://www.visitbergen.com/en/BERGEN-CARD/Bergen-Card-benefits/?TLp=178998

http://www.visitnorway.com/nl/Bestemmingen/Fjord-Noorwegen/Alesund-en-Sunnmore/

http://www.visitnorway.com/nl/Product/?pid=32936

http://www.visitalesund-geiranger.com/en/The-Art-Nouveau-town-of-Alesund/Childrens-Alesund/?TLp=33586

In Geiranger rijdt een hopon-off bus, dus opstappen en uitstappen waar je wilt. Prima manier om toch veel te zien.

http://www.visitalesund-geiranger.com/en/News/?TLp=628055&HOP-ON-HOP-OFF-BUS-GEIRANGER

• Santje04

Wijn en frisdrank kun je zoals gezegd door Ada meenemen. :) Helaas bij de Rotterdam geen boordrekening die je op tv kunt nakijken voor wat ik begrepen heb (wat was dat handig bij de Carnival Magic) , wel kun je ook een pasje kopen met een bedrag erop wat je aan drankjes kunt besteden. Als je daarmee “betaalt” krijg je een bonnetje met het tegoed wat er dan nog op die pas staat. Als je je laatste bonnetje steeds bewaart, weet je wat je nog hebt. Als je je drankjes gewoon op je boordrekening laat zetten, moet je altijd alle bonnetjes bewaren wil je het overzicht houden. Voor de prik frisdranken kun je een pas kopen voor 25 dollar, met 50 dollar tegoed. Voor andere dranken is er geen korting, behalve bij de pas van 250 dollar, dan is het 10%. Maar dus wel het voordeel dat je niet alle bonnetjes hoeft te bewaren. Als je je pas niet helemaal leeg maakt, krijg je het resterende bedrag terug.

Ik had het geloof ik al eerder gezegd, wij hebben voor het Eidfjord en Geiranger toch een excursie geboekt, de rest doen we zelf.

• Kiraon

Inderdaad bij Carnival en Royal Caribbean kan je op je tv zien wat er al op je boardrekening staat. Je hebt dan meteen een overzicht wat alles zo ongeveer kost. Geen idee of dat bij de HAL ook is.

In Bergen rijdt een Hop-on-Hop-off bus maar je kunt dit ook gemakkelijk te voet doen.

In Alesund rijdt een treintje die je naar de belangrijkste bezienswaardigheden rijdt, maar ook dit hebben wij te voet gedaan.

In Geiranger deden wij een excursie naar Eagleroad en Mount Dalsnibba die nog helemaat wit was. Geiranger zelf is erg klein met enkele souvenierswinkeltjes en eerlijk gezegd heb ik er geen Hop-on-Hop-off bus gezien.

• marleen57

In Geiranger is ook een hop on hop off bus, wij hebben de bus zien staan bij de Toeristen Informatie, een klein stukje naar rechts vanaf het haventje. Kosten zijn € 25,- en rijdt naar Dalsnibba, ik dacht niet over de Eaglesroad. In Geiranger zelf ben je gauw uitgekeken, wat souvenierwinkels en 1 straatje. Je kunt er wel mooie wandelingen rondom het uiteinde van het fjord maken.

groetjes Marleen

• hilly

Hallo Jacqueline,

Begrijp ik je goed? jij hebt de cruise naar de fjorden al gedaan, en je boekt de excursies vooraf?

Weet je misschien iets over de lange excursie in Bergen?In Alesund willen we het trollenpad doen.

En dan Geiranger mount Dalsnibba? of de trektocht naar de Westeras???

En in Eidfjord daar is volgens mij ook een mooie wandeling, of weer een bustocht??

misschien kun jij ons adviseren? We gaan voor de natuur niet om stadjes te bekijken

bvd Hilly

• Erica

Wij hebben de noorse fjorden gedaan met de Brilliance of the seas (royal Caraibian) het was en pracht reis vertrek uit Amsterdam

Betreft uitstappen in Geiranger hebben we ook de Eagleroad en Dalsniba gedaan prachtig met nog heel veel sneeuw de pas was juist 1dag open (3/6).

In Alesund hebben we het trollenpad gedaan met de Trollstiegen dat moet je gedaan hebben niet goedkoop maar zeker de moeite waard.

In Bergen hebben we de hop & off genomen, stap eerst af om naar het vieuwpoint te gaan want wij hadden dat niet gedaan en om 11uur moest je 1,5uur wachten om naar boven tegaan teveel volk we hebben het dan maar niet gedaan.

Molde is niet de moeite te klein

Prettige reis en ga de video op youtube zetten