HAL cruise Indonesie 2013.

• Ada

Inmiddels zijn we een stap verder en plannen zelf wat excursies te doen waarvoor we dus roepias nodig hebben.

Hoe denken jullie dat te gaan doen? Her en der een ATM opzoeken en pinnen, ik vraag mij af of die volop aanwezig zijn? En wat als een paar honderd mensen van het schip bij aankomst gaan pinnen….

Of nemen jullie bijv. US$ mee en wisselen die ergens?

• Albert

Ada Schreef:

——————————————————-

> Inmiddels zijn we een stap verder en plannen zelf

> wat excursies te doen waarvoor we dus roepias

> nodig hebben.

> Hoe denken jullie dat te gaan doen? Her en der een

> ATM opzoeken en pinnen, ik vraag mij af of die

> volop aanwezig zijn? En wat als een paar honderd

> mensen van het schip bij aankomst gaan pinnen….

> Of nemen jullie bijv. US$ mee en wisselen die

> ergens?

Beste Ada,

Je kan altijd met dollars en zelfs euri betalen.

Er zijn echter voldoende mogelijkheden om te pinnen en bij de banken kan je ook wisselen.

Je geld kan je altijd kwijt don't worry.

Wat betreft excursies, het lijkt me verstandig om de koppen bij elkaar te steken als we aan boord zijn.

Ik heb al contact met een reisbureau in Djakarta die alles kan regelen indien nodig.

Een telefoontje of mailtje en onze wensen worden vervuld, uiteraard tegen een scherpe prijs.( Hollanders he, voor niks op de eerste rang!)

Albert.

• Ada

Ik heb inmiddels contact met een aantal gidsen met prive auto met airco in div. plaatsen.

Zij willen meestal in roepias betaald worden, dus zal het wel ATM worden in de diverse plaatsen.

Stuur mij eventueel een prive bericht als je het e.e.a. wilt uitwisselen.

• Hendrik de vierde

Gewoon via internet Ada?

slim gedaan hoor!

Hendrikus

• Ada

Op www.stipreizen.nl (*advertentie in de Telegraaf vandaag) worden weer hutten aangeboden voor e cruise van en naar Singapore.

Buitenhutten en suites.

• Bikkiebeer

Weet iemand of we voor deze reis ingeent moeten worden of malariapillen moeten slikken?

• Ada

Officieel hoef je niet ingeent te worden, maar het wordt wel aanbevolen DTP en Hepatitus A te doen. De meeste verzekeringen zullen dit vergoeden. Meer info via de plaatselijke GGD.

Malaria is niet nodig, mits je je wel goed insmeert met een produkt met DEET, vooral op Lombok en Sulawesi. Op de andere eilanden heerst vrijwel geen malaria meer.

De meeste muggen zijn er tijdens zonsop- en ondergang, maar dat zit je meeste weer op het schip.

Visum voor Indonesie kan je aan boord kopen voor US$ 50.- of zelf gaan regelen via de ambassade in Den Haag (dan is het wel goedkoper).

• Albert

Volgens de ambassade kan je bij binnenkomst een zogenaamd VOA ( Visa on arrival ) kopen bij de immigratiedienst.

Dit kost 25 dollar en is verkrijgbaar in diverse havens zo ook Jakarta.

Geldigheidsduur dertig dagen en kan eenmaal voor 30 dagen verlengd worden. ( niet doen anders heb je de boot gemist !)

Dus gewoon wachten tot de “ imigrasi Indonesia ” aan boord komt zou ik zeggen op 17 februari.

• Ada

Ik heb ergens gelezen = HAL website, of cruise-critics of msischien op de folder bij VCK dat een visum aan boord verstrekt US$ 50.- zou gaan kosten.

• Albert

Hallo Ada,

Vreemd vind ik dat, omdat de visa formulieren normaal gratis verstrekt worden.

Normaliter hebben deze papiertjes (zonder stempel) geen enkele waarde.

Als je dat hebt ingevuld met je gegevens geef je dat samen met je paspoort aan

de immigratie officier die alles controleert en de stempel in je paspoort en VOA zet.

Pas dan is het een document geworden van waarde.

Mijn informatie over de prijs van 25 dollar heb ik per email ontvangen van de Indonesische Ambassade.