MV CRISTAL****

• Sonja

Hallo…

Laat ik het anders voor je formuleren. Het is iets anders dan Peter vertelde.

Je hebt buffet en a la carte.

Voor het buffet maakt het niet uit wat je aantrekt als je maar niet in zwemkleding komt. Dus ook niet voor het ontbijt of lunch.

A la carte vraagt om gekleed. Mannen mogen niet in korte broek. Sommigen vrouwen komen ook in een mooie jurk en mannen in pak. Beide mag en is in tegenstelling tot wat Peter zei, niet raar. Je moet inderdaad gewoon lekker aantrekken wat je zelf wilt, mits je niet in korte broek komt. Ik heb paren gezien die terug werden gestuurd.

Lian schreef:

>

> Hallo,

>

> Welke ervaringsdeskundige op dit schip weet wat de

> kledingcode is? Pak, smoking, avondjurk of gewoon een

> spijkerbroek?

>

> Alvast bedankt!

• Sonja

Marion schreef:

>

> Hoi Sonja,

>

> Wij gaan ook 18 juli!

> We inmiddels de papieren onlne binnen gekregen maar moeten

> het ticket afhalen in schiphol?

> En hebben jullie de spuiten gehaald voor de deze reis?

>

>

> Groetjes Marion

Hey Marion!

Ik had je berichtje niet meer gezien! We hebben een topvakantie gehad, jullie ook? Ik heb nog een foto van ons met z'n allen aan tafel in het buffet restaurant.

Als je 'm wil hebben..laat het me even weten!

Sonja (van het zwarte vestje)

• Sonja

Wij hebben ook genoten van de cruise. Het is echt een belevenis! De cruise is buitengewoon goed verzorgd. De service in de hut, in restaurants en receptie is uitstekend. Alsmede het eten. De excursies zijn wat aan de dure kant.

Het reizen is natuurlijk tweeledig. Het gedeelte wat BBI/Stipt reizen heeft georganiseerd en de cruise zelf. Wat BBI reizen betreft, dat is wat ons betreft een heel ander verhaal. Ik wil graag nog een keer cruisen maar dan niet meer via BBI-reizen.

M.Zoer schreef:

>

> Hallo allemaal

>

> We zijn terug van de cruise van 4 Juli het was de eerste keer

> maar het is ons geweldig bevallen.

> Het schip is niet te groot maar wel goed er zijn passagiers

> aan boord van jong tot oud, het eten en de hutten waren goed

> geen hutten met balcon.

> De service aan boord en de transveers en aan boord geboekte

> excursies zijn goed.

> De airco op het gehele schip werkte ook prima.

> Je kunt voor deze prijs de reis zonder problemen boeken.

> De reisleidster in Istanboel heeft niet zo veel voor ons

> betekend trouwens.

> Er zullen toch mensen zijn die hier wel klachten hebben,maar

> die kunnen beter thuis blijven.

> We wensen iedereen een goede en prettige cruise.

> groeten meeuwes.

• patrick

hallo, wij vertrekken op 22 aug. met deze cruise. kan iemand mij vertellen welke excursies echt de moeite waard zijn en welke wat minder, aan alle excursies meedoen wordt denk ik wel een dure grap, en heeft iemand misschien nog een leuke tip op een van de locaties die niet meegegaan zijn met een excursie maar dus zelf iets heeft ondernomen. alvast bedankt voor het nemen van de moeite, met vriendelijke groet patrick.

• Sonja

Dag Patrick!

Alle excursies doen is inderdaad erg kostbaar. De prijzen liggen tussen de 40 en de 100 euro per persoon.

Het ligt er een beetje aan welk hotel je hebt. Als je *** hotel Best Nobel hebt in Istanbul hoef je de excursie naar het Topaki paleis en de Blauwe Moskee niet te doen. Beide liggen niet ver van het hotel. Heb je een 5* hotel, dan ligt dat iets anders. Dan heb je - zover ik weet - een taxi nodig.

Mykonos hebben we niet aangedaan vanwege de harde wind. Ik heb geen idee wat een excursie daar precies inhoudt.

Op Patmos ben je maar even. We hebben daar ontbeten.

Kusadasi hebben we geen excursie gedaan. Het was ook erg heet daar.

Excursie op Santorini was erg leuk. Met een tenderbootje ga je aan wal en daar stap je weer op een andere boot en ga je naar de overkant. Het vulkanische gedeelte waar je met een gids gaat wandelen. Daarna zwemmen in de zee. Neem een handdoek mee! Na terugkomst op Santorini neem je de bus omhoog en ga je met de kabelbaan naar beneden. Erg leuk, de tijd vliegt voorbij!

Excursie Paleis Knossos op Kreta kost 51 euro. Is erg duur gezien je er met de bus naartoe gaat, een rondje loopt tussen de opgravingen en weer met de bus terug gaat. Orgininele toegangsprijs is €6,-.

Rhodos, de oude stad hebben we zelf bezocht. Geen excursie gedaan, ik weet ook niet precies van het kost.

Athene: bezoek aan Akropolis hebben we ook zelf gedaan. 7 stops met de metro en je stapt uit bij het Akropolis. Scheelt een dure excursie en het is heel leuk om er zelf naar naartoe te gaan. Het is er wel heet! Maar zeer mooi!

Maar voor elke dag, excursie of op eigen gelegenheid: een paar goede wandelschoenen zijn heel belangrijk.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Er zijn vast nog wel aanvullingen van medecruisers..

patrick schreef:

>

> hallo, wij vertrekken op 22 aug. met deze cruise. kan iemand

> mij vertellen welke excursies echt de moeite waard zijn en

> welke wat minder, aan alle excursies meedoen wordt denk ik

> wel een dure grap, en heeft iemand misschien nog een leuke

> tip op een van de locaties die niet meegegaan zijn met een

> excursie maar dus zelf iets heeft ondernomen. alvast bedankt

> voor het nemen van de moeite, met vriendelijke groet patrick.

• patrick

hallo sonja, hardstikke bedankt voor je reactie! heb erg veel aan jou tips, zou zonde zijn geweest wanneer ik bijvoorbeeld die kosten op kreta zou maken! nog een vraagje? : wat is er dan gebeurd op die dag dat je mykonos aan zou doen? alvast weer bedankt! groetjes patrick.

• Sonja

Hoi Patrick,

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het niet weet. Ik zal het per mail aan één van mijn medereizigers vragen. Ik laat het je nog wel weten. Het is in ieder geval zo dat je daar begin van de middag aankomt en dan met tenderbootjes naar de overkant gaat. Mocht het lukken om het anker te droppen, dan verblijf je daar een halve dag. Rond middernacht zou het schip weer moeten vertrekken naar Patmos.

Wat de excursies betreft, het is natuurlijk wel persoonlijk. Ik las hier ergens dat iemand Santorini erg tegen vond vallen terwijl wij het fantastisch vonden. Als je van oude opgravingen houdt is de excursie op Kreta wel interessant. Alleen het is erg duur voor een busrit heen en weer en de toegang tot de ruines. En je mag niet eens zelf met je schepje en emmtertje spelen! hahaha.

Helaas is deze excursie niet zelf te doen want daar is niet voldoende tijd voor.

Mocht je kinderen hebben en via de reisleiding van BBI/Stip-reizen een excursie boeken ipv aan boord: vraag om kinderkorting! Als je het niet vraagt, word het je ook niet aangeboden. Boefjes ;-)

Gr. Sonja

patrick schreef:

>

> hallo sonja, hardstikke bedankt voor je reactie! heb erg veel

> aan jou tips, zou zonde zijn geweest wanneer ik bijvoorbeeld

> die kosten op kreta zou maken! nog een vraagje? : wat is er

> dan gebeurd op die dag dat je mykonos aan zou doen? alvast

> weer bedankt! groetjes patrick.

• fronstance

klopt dit glaukopia

• fronstance

hallo toos reactie opje reis crystal cruise'het was een fijne vakantie bijna alles perfect behalve het vliegtuiggebeuren de organisatie mag beter.manlief uitgeslapen op zijn werk gekomen?FRONSTANCEToos schreef:

>

> Hoi Peter en Dien, wij zijn goed thuisgekomen na een hele

> fijne vakantie. En afgelopen nacht meteen regen op Schiphol.

> Maar een ding weten we zeker, de cruise is een aanrader.

> Hoe zijn jullie thuisgekomen, met de taxi of met de trein???

> Hebben jullie foto's van het chocolade buffet???

> Groetjes van Toos.

• fronstance

hallo toos reactie op je laatste brief